Comentario: "La libertad guiando al pueblo" y "Entierro en Ornans" – Fundamentos da Arte II (CIUG)
O comentario que dispóñome a realizar consiste na
comparativa das seguintes obras: “La libertad guiando al pueblo”, de Delacoix e
“Entierro en Ornans”, de Coubert. A primeira é unha obra romanticista, dátase
en 1830 e a técnica empregada é o óleo sobre lenzo. Por outra parte, a segunda
de estilo realista, que rematouse en 1849, utiliza óleo sobre tea.
No século XIX houbo cuantiosos cambios económicos,
políticos, sociais e ideolóxicos que afectaron ao mundo das artes. A Revolución
industrial difundiuse por Europa, estendendo o capitalismo e
a industrialización coa que a burguesía enriqueceuse e converteuse
nunha clase social que demandou maior participación política. En
contraposición, as clases baixas toman conciencia da súa condición
e iníciase o movemento obreiro, tendo como principais
ideoloxías o socialismo e o anarquismo á hora de pretender
conseguir máis xustiza social; outra clase de revolucións (1820, 1830,
1848) foron as exitosas liberais en contra da restauración
monárquica que levarían a estados liberais parlamentarios.
Sendo este tempo de nacionalismos, houbo tanto vertentes
unificadoras (Alemaña, Italia) como independentistas (Grecia), e
como norma xeral en Europa, a maioría dos países loitaron entre si polo control
de territorios e recursos noutros continentes a causa da mencionada
industrialización. Tamén deuse un grande desenvolvemento científico e
tecnolóxico cos consecuentes inventos (teléfono, telégrafo…). En canto
a cultura e arte, destacaron a cidade de Paris como centro artístico
en Europa e novas formas de expresión artística como a fotografía ou
o cine.
Alzaranse na época moitos movementos artísticos:
fronte ao Neoclasicismo xurdirá nas primeiras décadas do século XIX o Romanticismo,
que fará surxir ao Realismo na segunda metade do século XIX, e máis
tarde o Impresionismo, o Postimpresionismo, e diversos revivals e
historicismos. Seguindo o caso concernente, a pintura romanticista
caracterízase pola valoración da creatividade e a orixinalidade, a importancia
da cor e as luces, as pinceladas expresivas, as composicións dramáticas
(posicións convulsas con xestos dramáticos), a expresividade dos habituais
paisaxes e os temas recurrentes das costumes e o folklore, os retratos, a
historia, a literatura de diferentes épocas e autores e as ruinas.
Delacroix caracterízase pola pincelada solta, a riqueza de
cores, o dinamismo, as composicións diagonais e os temas dramáticos – respecto
a isto último, o artista elixiu momentos tensos e expresivos e implicouse nos
feitos históricos da súa época. Coubert viviu variados feitos históricos na súa
vida, destacando a revolución de 1848, a creación do proletariado e a ideoloxía
socialista influiron nel e na súa obra que, destacando “El taller del pintor”,
mostraríase innovadora e certamente escandalosa de cara á sociedade polo seu
antiacademismo, por exemplo, no seu empeño no naturalismo. Habituaba escoller
temas e personaxes da realidade cotiá, considerandoos dignos de grandes
formatos.
Na destacada obra de Delacroix “La libertad guiando al
pueblo” estase representando o levantamento do pobo francés en contra do
absolutismo no que o artista formou parte. Unha muller cun torso espido
(alusión ás musas gregas) e coa bandeira francesa fai unha alegoría sobre a
liberdade, conducindo ós revolucionarios de diversas clases sociais, de
campesiños a burgueses, pertencendo Delacroix a esta última, de aí que,
imitando a Velázquez, apareza el no cadro máis preto á liberdade. A historia
coa obra de Coubert tamén ten o motivo da unión entre persoas cun mesmo motivo,
ainda que no caso anterior tratábase de facelo en oposición a algo. En
“Entierro en Ornans” preséntasenos, como ben di o título, un enterro que,
crese, é do avó materno do pintor, ao que, segundo aparece representado,
asisten persoas diversas da comunidade. Soamente a segunda peza é un retrato
colectivo (na de Delacroix o único retrato recoñecible é o do propio autor).
Comezando a facer unha análise dos aspectos formais, a
pintura de Delacroix a tratar consta dunha composición aberta e piramidal
–véxanse as cabezas dos cadáveres e a muller–. As figuras do primeiro plano (as
demáis son menos distingibles), teñen poses heroicas que aportan dramatismo á
composición, na que é complicado atopar liñas rectas ou figuras estáticas. As
cores empregadas, empastadas e fortes, teñen tonalidades escuras e ocres,
estando ao cargo da luminosidade da peza aquela luz que procede do lado
esquerdo e que fai destacar aos personaxes que mostran a unión do pobo. No
fondo dáse perspectiva aérea. No cadro de Coubert, o primeiro plano ocúpao a
fosa do morto, e no segúndo sitúase o xentío que está dividido en grupo dos
eclesiásticos, homes e mulleres –ao público de entón non lle gustou a
non-idealización no xentío propia do romanticismo. A composición baséase nas
liñas, sendo estas verticais (personaxes e a cruz) e horizontais (acantilados
do fondo). A gama de cores é menos viva que na pintura a tratar de Delacroix,
pois a temática é dun carácter máis triste aída que igual de dramático, pero
non faise pesado grazas á utilización do branco –o resto da paleta son cores
ocres ou apagados–. O anterior ven acompañado dunha luz tenue que ven dende o
espectador.
“La libertad guiando al pueblo” fixo propaganda da revolución
liberal, e as súas influencias veñen de mans de Goya, principalmente, debido a
que o pobo é o protagonista do cadro. Dista maneira, podería considerarse que,
sen ter en conta seu antiacademicismo e súa evasión do arte clásico, ambos
artistas a tratar poderían compartir susodita influencia. Por outra banda,
Delacroix e Coubert influíron nos impresionistas.
Comentarios
Publicar un comentario